Hoge bergjes en stomende stenen! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Veroniek Maat - WaarBenJij.nu Hoge bergjes en stomende stenen! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Veroniek Maat - WaarBenJij.nu

Hoge bergjes en stomende stenen!

Door: Veroniek

Blijf op de hoogte en volg Veroniek

04 Juni 2010 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hier komt het verhaal over onze roadtrip van vorige week! Jullie willen het niet weten maar ik heb maar liefst 2 angsten overwonnen! 1. Auto rijden aan de linkse kant en andere kant in de auto, ik had het al eerder gedaan, maar dat was lang geleden en toen vond ik het niet zo heel fijn! Vooral in de camper werd ik snel weer achter het stuur weg geschopt! Maar... nu ging het heeeeeeel goed! Ik was helemaal blij en ik durf nu alles aan! 2. Een wandeling doen van 19.4 km! Ik zal eerst even uitleggen wat we precies gingen doen!

Vorige week zaterdag gingen we dus een weekend weg om de TANGARIRO ALPINE CROSSING te doen! De eerste missie was een markt in Hamilton. Hier ben ik heengereden na het verkeer in Auckland overwonnen te hebben! Ik had het best snel door en zo kwamen we 2 uur later in Hamilton aan. De markt stelde niet zo veel voor en daarom zijn we naar een pleintje in de stad gereden en hebben we daar even van de zon genoten. Daarna werd het tijd om richting Tongariro National Park te rijden wat in het midden van het Noorder eiland ligt. Daar begon onze tweede missie! Na een nacht in een best luxe backpackers te hebben geslapen werden we om 08.30 bij de start afgezet, aan de voet van Mount Ngauruhoe (Mount Doom). We hadden ons goed voorbereid en ik had dus stevige schoenen aan me voeten, een regenjas, muts en handschoenen in me rugzak mocht het nodig zijn. Aan het begin viel het een beetje tegen, ik denk dat ik aan de lucht moest wennen vanwege de hoogte, mijn benen leken wel 10 kilo te wegen. Tom en Celine gingen als een speer! Ik lag na 10 min al 100 meter achter en dat vond ik niet zo relaxt en me batterijen van mijn fototoestel waren leeg! Na 4 km kwamen we bij het eerste ‘pauzepunt’ aan en heb ik dat ff gezegd. Daarna ging het een stuk beter! Hier begon wel de klim omhoog, maar met een adempauze om de 10 minuten ging het wel ok! Tom rende zowat naar boven en daar aangekomen zwaaide Celine en ik even dat we er ook over een half uurtje zouden zijn haha.

Goed, om een lang verhaal kort te maken, na ongeveer 8 km klimmen en klauteren en het oversteken van de ‘South Crater’ kwamen we bij het hoogste punt aan, ondertussen ingepakt in regenjas/muts/handschoenen/sjaal omdat het super hard waaide en heel koud was! Toevallig had het de dag voordat wij aankwamen voor het eerst gesneeuwd en waren de bergtoppen bedekt met sneeuw! Waar wij liepen was gelukkig nog geen sneeuw maar wel ijs hier en daar. Boven aangekomen was het heel bewolkt geworden en we konden de top van Mount Ngauruhoe ondertussen niet meer zien (zie foto’s). Gelukkig konden we wel naar beneden kijken waar we de Emerald Lakes zagen! Dit zijn zwavel meren die heel mooi blauw gekleurd zijn maar waar je dus maar beter niet in kunt zwemmen! Om hier te komen moesten we naar beneden vanaf de bergtop waar we op stonden en dit ging niet zonder slag of stoot want het was heel stijl met veel los zand en losse stenen. Eerst heel voorzichtig stap voor stap, maar toen ik een jongen voor bij zag springen, zag dat er toch iets makkelijker uit en daarna was ook ik verrassend snel beneden! Daar een tijdje uitgerust bij de meren en toen we het koud kregen weer verder gelopen... Nu staken we de Red Crater over naar Blue lake wat weer een klein stukje omhoog was en daarna begon de afdaling! Het gave aan de crossing was dat je begint bij een heel droog gebied, bedekt met graspollen en lavastenen, de South Crater is een grote zandbak en halve modderpoel, de Red Crater heeft de Emerald lakes en lava stenen en na Blue Lake wordt het steeds beboster. Hoe verder we naar beneden liepen hoe meer planten en uiteindelijk, bijna aan het eind, kwamen we zelfs in een bos waar hoe lager hoe meer fern trees te zien waren en het water uit de bergen langs rotsen stroomde! Tijdens de wandeling liepen we veel langs stomende rotsen die stonken en stoomden door bepaalde mineralen in dat water! Vraag me niet hoe het allemaal werkt :) Aan het eind van de wandeling was ik HEEL trots en KAPOT! We hebben er 7.5 uur over gedaan! Wel redelijk rustig gelopen en af en toe uitgerust! Tom heeft in zijn extra rust pauzes (toen wij nog onderweg waren) veel foto’s gemaakt die ik weer op picasa heb gezet!
Die avond zijn we vroeg gaan slapen in het hostel omdat we heeeeeeeel moe waren en de volgende dag kon ik niet zo goed lopen hihi... Heel veel spierpijn overal en autorijden heb ik dus ook maar aan Tom overgelaten. We wilden na een tip van iemand in het hostel naar het Orakei Korako park wat een geo-thermaal gebied is. Het regende helaas heel hard die dag (gelukkig niet de dag ervoor!!!) maar we zijn er toch heen gereden en ingegaan! Doordat het zo regende waren we (op 2 mensen na) de enige in het gebied en maakte het extra vet! Ik voelde me er net een kind want ik rende van hot naar her om borrelend water te zien en geysers te zien spuiten! Veel borrelend water en modder gezien (heet!), helaas geen actieve geysers. Door de mineralen in het water hadden veel rotsen kleuren en bijzondere vormen. Helemaal boven aan de track liep een weg naar beneden richting een grot met mineraal water! De grot was super groot en het water heel blauw! Zie foto’s! Na dit avontuur terug gereden naar Auckland wat nog ongeveer 3 – 4 uur rijden was. De volgende dag weer aan het werk (met spierpijn)!

Verder een relaxt weekje gehad met crepes eten (woe+za), dansen en stappen! Zaterdag ben ik Emmylou een meisje uit Nederland die bij mij op de basisschool zat op gaan zoeken. Ik kwam haar mijn tweede of derde week hier tegen wat HEEL toevallig was! Zaterdag met haar en haar zusje in Newmarket rond gelopen en ’s avonds op stap gegaan! Hele leuke avond gehad en zondag lekker uit geslapen en van de zon genoten. Toen ik even richting park ging om daar in de zon te liggen werd me gevraagd of ik mee wilde doen met touch- rugby, yeah!! Uitleg: touch-rugby is een vorm van rugby waarbij niet geduwd, geworsteld, geschopt, geslagen etc. Mag worden :) Je moet elkaar dus ‘tikken’ om te zorgen dat de bal naar het andere team gaat.

Nu is het alweer vrijdag en bijna weekend. Ik kan een aantal dagen in het motel (Parnel City Lodge) waar Emmylou werkt werken om wat bij te verdienen! Zo kan ik ff sparen voor als Rowan hier is 9 juli!!! Ze blijft hier een maand en we gaan samen het Noorder eiland verkennen en heel misschien naar een Pacific Island!! 18 Augustus is Sander hier en ga ik met hem de rest van Nieuw-Zeeland verkennen!!!

Op stage gaat het ook goed! Ik mocht weer een artikel schrijven voor www.accesstourismnz.org.nl! Vind het heel gaaf dat ik dat mag doen! Daarnaast nog aan een hoofdstuk van mijn scriptie aan het werken en een aantal kleine dingen aan het doen.

Foto’s staan weer op Picasa, onder de foto’s staat wat het is en het zijn verschillende mappen.
http://picasaweb.google.com/Veroniekm/TongariroCrossing#

Excuus voor het lange verhaal =)

Dikke kus, Vero

  • 04 Juni 2010 - 06:32

    Jelle:

    goed bezig vero!

  • 04 Juni 2010 - 06:39

    Hemaaa:

    Lieve Bero! Ik ben net terug van uitgaan, was hilarisch met 2 Australiers die niet konden salsa dansen.. Hele verhalen gehad over Nieuw Zeeland en ze vonden Auckland ook supervet! Dus, je zit helemaal goed :).

    Erg leuk dat je die wandeling hebt gedaan en dat autorijden, brr niks voor mij! Goed hoor! En Rowan komt ook al snel, over een maandje bijn al.. Leuk! Daarna Sander erachteraan, jou tijd kan niet meer stuk! Heel veel plezier, succes met je stage en we MOETEN nu echt een keer skypen hoor ;).. Mis jeee!

    Besito

  • 04 Juni 2010 - 06:44

    Lidy:

    Berooo, mooie sjaal ook!

  • 04 Juni 2010 - 08:14

    Osse Bossen:

    Wauw, goed joh! wat een ontzettend eind lopen! Vanaf nu kun je dus gewoon zeggen dat ongelooflijk sportief bent.
    Gave foto's, wat is er toch veel wat ik nog wil zien, hebben ze daar toevallig ook golfkarretjes, want lopen red ik nooit!
    Als je nog de moeder van Emmylou ziet doe haar dan de hartelijke groeten!
    Veel plezier nog!
    groetjes Tina

  • 04 Juni 2010 - 08:51

    Ellen:

    Beroooo ik ben trots op je! Al die angsten daar overwinnen in NZ! Haha goed bezig! En met je stage gaat het ook lekker dus. Super leuk dat je zusje langskomt. Ik denk dat jij je nog wel even vermaakt. Super mooie foto's trouwens. Het weer ziet er alleen niet al te best uit. Gelukkig hebben wij hier nu lkkr weer :-)! Fijn weekend en ik spreek je! Dikke kus!

  • 04 Juni 2010 - 12:01

    Mam:

    poeh poeh!!! ik moet er haast van janken, zo mooi vind ik het allemaal.
    lieve schat, ik ben zo blij voor je dat je het zo naar je zin hebt. je straalt op elke foto.:)
    ik ga ze nog zeker een paar keer bekijken en jaloers zitten zijn hier in het osse. alhoewel..... wij hebben lekker weer :) :P
    dikke knuffel van je mam

  • 04 Juni 2010 - 18:51

    Sister:

    hahaha super mega vet die verhalen.. en die balkon zonfoto die doet 't hm! tot over een maandje al bijnaa :D:D En of we naar een pacific island gaan whoeeehoee !

  • 04 Juni 2010 - 19:52

    Janine:

    Woh, wat een gave foto's en weer een heerlijk verhaal, super hoor.
    en wat een leuk vooruitzicht he dat je zus en sander komen.
    geniet ervan.
    liefs Xxx

  • 05 Juni 2010 - 00:50

    Vero:

    Bij de foto's moet je even naar alle mappen gaan, dan kun je de andere foto's bekijken... X

  • 06 Juni 2010 - 08:21

    Piet En Nel:

    hoi veroniek wat een spannend verhaal heb je weer geschreven.je zegt wel excuus voor jou lange verhaal maar dat is juist leuk om te lezen.er is daar wel veel te zien en je moet er ook wel het een en ander voor over hebben zoals spierpijn maar ja dan heb je ook wat.leuk dat rowan naar je toekomt dan kan zij ook de dingen waar jij over vertelt met eigen ogen zien.ik wens jullie heel veel plezier met elkaar,geniet ervan.groetjes en een kus van ons.

  • 07 Juni 2010 - 08:33

    Marit:

    Bero!! Wat klinkt dat allemaal goed! Die foto's van de Tongariro Crossing heb ik ook, alleen dan met zon ;) Fantastic he? Supergoed van je dat je links rijd! Is leuk he? Helemaal niet zo gevaarlijk als het lijkt! Wordt alleen grappig als je weer rechts gaat rijden en het stuur aan de verkeerde kant gaat zoeken! Ik liep vanochtend weer naar de verkeerde kant en ben toch alweer 3 weken thuis! Hahaha! Tot snel skypens, en ik ben heeeeeel jaloers op Tonga! Lekker genieten met je zusje!
    x

  • 09 Juni 2010 - 14:28

    Jacqueline:

    een beetje late reactie ik had het al gelezen maar er kwam wat tussen om te reageren, je heb het weer helemaal voor elkaar he je school stappen en sight seeing, dat is toch helemaal top, nou geniet maar lekker en ja sparen voor als rowan komt heel verstandig, want dan zal je geld helemaal vliegen want je wil toch samen leuke dingen doen, nou succes. gr uit almere

  • 17 Juni 2010 - 11:44

    Ans Kemps:

    Dear Vero!Is ever so lovely that I can follow your trips.Have you been in Rotorua?There are the gyzers working and real boyling water.A maorie''Hangi'Is really nice, lovely help you self meals and very lovely the Maory's dancing.Bay off Islands is a nice district. When I reading this'' I have a feeling if I am in NZ too.Vero'make the most off this lovely country.
    Your photo's are''Super!!!Lots off love to you all.Ans

  • 28 Juni 2010 - 14:44

    Lidy:

    Verooo! Het wordt tijd voor een nieuw bericht.. :) En te VET dat je terug gaat naar Sydney!

    X uit Peru
Veroniek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 25595

Voorgaande reizen:

10 April 2010 - 07 Oktober 2010

Afstudeerstage NZTRI

16 November 2007 - 06 Juni 2008

Bachelor scriptie The Wilderness Society, Sydney

Landen bezocht: