Meer NZ en Kingdom of Tonga!! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Veroniek Maat - WaarBenJij.nu Meer NZ en Kingdom of Tonga!! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Veroniek Maat - WaarBenJij.nu

Meer NZ en Kingdom of Tonga!!

Door: Veroniek

Blijf op de hoogte en volg Veroniek

11 Augustus 2010 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hier het verslag van onze spraakmakende, zonnige en vrolijke trip naar het kleinste land in de Pacific: Kingdom of Tonga!

Maar voordat we naar Tonga gingen waren we nog een paar dagen in Auckland. In het vorige verslag vertelde ik dat we 5 dagen in het noorden hebben rond gereden en daarna zijn terug gegaan naar Auckland. Daar kregen we vervolgens een platte band en een boete... maar dat mocht de pret niet drukken! Na de auto een nachtje uit logeren te hebben gestuurd bij de autoverhuurder hebben we h’m de volgende dag weer opgehaald, opgeknapt en wel om naar het viest ruikende gebied van NZ te rijden: Rotorua. We zijn heel vroeg vertrokken zodat we er een dagtrip van konden maken en ’s avonds weer comfortabel in het appartement konden slapen. Na 2.5 uur kwamen we aan in Rotorua en dat hebben we geroken =) Het ruikt daar standaard heel vies (denk aan rottende eieren) omdat het gebied heel thermaal actief is, wat betekend dat er veel modderbaden, gijsers en gekleurde kratermeren zijn (zie foto’s). Nadat we bij naar het toeristen office zijn geweest (waar ik dacht dat ik mijn sleutel kwijt was, welke later in de deur thuis bleek te zitten) zijn we door gereden naar Wai-O-Tapu. Voor de entree van het park waren grote modderbaden waar we hebben gewacht op ontploffende modder!! LEUK! Toen we in het park waren, realiseren we ons dat we gratis naar binnen waren gelopen, oeps! Niemand zei wat dus mooi doorgelopen en best hard want het stonk erg! Er waren hier allemaal groene en gele kratermeertjes waar stinkende stoom vanaf kwam! Vet om te zien! Verder een grote vlakte met wit gesteente waar ook een stoom afkwam en een groot meer die ‘Champagne pool’ wordt genoemd... misschien vanwege de bubbels door het hete water? Hele mooie foto’s gemaakt en daarna kwamen we nog bij een gifgroen meer, echt GIFGROEN! Op mijn foto’s kun je dat niet zo heel goed zien, maar op die van Rowan wel! Hierna ff in het parkje van Rotorua rond gelopen waar ook stinkende stoommeertjes waren en daar ‘lekker’ een broodje gegeten =) Toen all the way terug naar Auckland!

Terug in Auckland zijn we de volgende dag naar het museum in Auckland geweest en na lang zoeken naar Dressmart, een heel groot outlet shopping centre! Volgende dag naar de Zoo geweest en weer naar Dressmart op aanvraag van Rowan! Die avond wilde de auto terug brengen maar net 5 min te laat dus weer geparkeerd in de straat, met als gevolg: boete! Gelukkig maar 30 dollar, maar dan nog... In totaal hebben we 3 boetes veroverd tijdens onze trip! Incl totaal $90,- aministratiekosten van het autoverhuurbedrijf omdat ze ons ‘op de hoogte moesten stellen van onze boetes’! Alsof we die bonnen niet zelf op onze auto gevonden hadden... Ik heb nog boze brieven gestuurd maar tegen door mijzelf ondertekende ‘terms & conditions’ kon ik toch echt niet op. Daarom maar braaf alles betaald deze week...

Op donderdag vertrokken we naar Tonga! Heel vroeg ’s ochtends naar het vliegveld gegaan en rond elevenish (rond 11 uur) Tonga tijd (1 uur later dan NZ) vlogen we boven Tonga! We zagen vooral heel veel palmbomen en heel weinig mensen! Eenmaal geland was het lekker warm en werden we door iemand van het hostel opgehaald! Tijdens onze rit naar het hostel zagen we meteen dat het geen strand vakantie werd als we verwacht hadden! Niet in negatieve zin, want het was een hele andere wereld en daarom een extra gave vakantie! Buiten zagen we bouwvallige huizen, gekleurde huizen, brakke auto’s, varkens, biggetjes, honden, puppy’s, kippen, hanen, vrolijke mensen, veel kinderen, palmbomen, kokosnoten, banananbomen en een soort van hokjes met tralies die winkels voor moesten stellen. Toen we bij het hostel aankwamen onze spullen in de kamer gezet en in het stadje afgezet met busje van het hostel. We hebben daar een beetje rond gelopen en ons verbaast over allerlei dingen, een simkaartje gekocht, want met me NZ-simkaart geen bereik, en ons afgevraagd of iedereen ‘bye bye’ zei omdat ze aardig, nieuwsgierig of iets anders waren... Best vreemd om ineens in een land te zijn waar de welvaart veel minder is en heel weinig toerisme is. We voelden ons echt de enige blanken op het eiland... apart van de mensen in ons hostel en een paar andere accommodaties, waren we dat ook.

Deze eerste dag fietsen gehuurd. Dit ging ook iets anders dan we verwacht hadden! Toen we de fietsverhuur gevonden hadden bleek het een soort van woonkamer te zijn waar de fietsen stonden... we klopten maar op de deur want er leuk niemand binnen te zijn, maar toen stond er een hele oude man met stok op om de deur open te doen... hij was helemaal blij dat we fietsen kwamen huren en heeft ons 2 goede fietsen gegeven na er wat aan geschroeft te hebben en de zadels goed te hebben gezet. Hij vroeg waar we vandaag kwamen en dat vond ie helemaal geweldig! We moesten ieder 30 Tonga dollar afrekenen voor 2x24 uur en na wat gebrekkige communicatie (zijn gehoor was heel slecht) konden we op pad.

Een beetje door het stadje gefietst en ’s avonds met een paar andere uit het hostel naar de ‘Miss Tonga’ verkiezing geweest! De show begon om 8 uur, wat betekend half 9 of later! Haha.. op een gegeven moment stonden alle Missen klaar, maar toen werkte de muziek nog niet dus toen moesten ze weer even achter de schermen :) De hele week waren er zulke festiviteiten want het was ‘Heileila festival’. De volgende dag zijn we met de fietsen op zoek gegaan naar een strand... Tongatapu, het hoofdeiland, heeft een paar stranden waar je op kunt en waar je kunt zwemmen. Heel veel kustlijn bestaat uit rotsen en rif. Na ongeveer 10 km te zijn omgefiets en bij een tankstation gevraagd te hebben waar we waren en waar we naar toe moesten kwamen we na 3 uur fietsen bij ‘Keleti beach’ aan. Bij dit strandje was al een klein resort gebouwt en via dit resort konden we naar het strandje. Het strandje was supermooi, met wit zand en blauw water! Er was wel rif dus lastig om te zwemmen maar toch lekker om beetje in te zitten... veel vissen en achter het rif lagen grote blowholes... best leuk om te vertoeven dus!! Eenmaal terug bij het hostel zijn we met het busje naar het stadje gegaan en hebben we pizza gegeten in een restaurantje :)

De dag erna wilde we weer naar hetzelfde strand fietsen, maar toen had 1 fiets een lekke band! Bij het hostel geen goeie pomp dus bij tankstation gevraagd en richting strandgefietst. Halverwege tussen een veld met koeien en stieren was de band weer plat en moesten we toch echt verder lopen... ik had het niet zo op die stieren met me roze shirt en scheet in me broek! Uiteindelijk toch het lange pad overmeesterd en het strand bereikt. De man van het resort, die ons ook bleek doorverwezen te hebben bij het tankstation de dag ervoor, heeft ons na een uurtje weer terug gebracht naar het haventje! Terwijl wij nog op het strand waren had hij de fietsen in zijn busje geladen :) best aardig! Hij vroeg er 5 Tonga dollar per persoon voor dat is ongeveer 1.50 terwijl ze bij het hostel 20 Tonga dollar vroegen voor een veel kleiner stuk! De fietsen weer netjes terug gebracht bij de oude man maar wel met een lekke band... :( dit vond hij niet erg en was al helemaal blij dat we ze terug kwamen brengen!

Zondag’s naar Pangaimotu geweest, een eilandje vlakbij het hoofdeiland! Hier een beetje gesnorkeld, gerelaxed op het strandje, krabjes die onze handdoeken omcirkelden bestudeerd en lekkere fish & chips gegeten :) (Rowan een hamburger, geen vis!) ’s Avonds was er ‘Kava night’. Kava is een traditioneel drankje gemaakt van wortels van een peperboom/plant en water!!! Je zou er zogenaamd heel relaxt van worden en goed van kunnen slapen... Nou na 8 – 10 bakken kava uit de kokosnoot hadden ro en ik het wel gezien met dat modderwater en hebben we maar vriendelijk bedankt. Ondertussen al 3 keer naar de wc geweest en dat relaxte gevoel liet ook lang op zich wachten! De jongen die het organiseerde vertelde dat je het effect meestal na een aantal avonden pas voelt omdat het in je systeem blijft zitten... wat? Ja... dat spul van die wortelplant?! Maar goed dat we gestopt waren want anderen waren ’s nachts ziek geworden... Ro wel naar de wc geweest en hysterisch staan gillen omdat er een muis zat!

De vijfde dag hebben we de bus gepakt naar het noord-westen van Tongatapu voor een ander strand genaamd Ha’atufa! Ja ik heb alle namen maar opgeschreven anders kon ik het nooit onthouden! Op dat strand hebben we een beetje gezeten want het was een beetje regenachtig en niet echt warm maar ik heb een beetje in de zee gestaan op zoek naar visjes en uiteindelijk zagen we een hele grote: een walvis!!! Heel vet!! Hij zwom net achter het rif en iedere keer als we dachten dat ie weg was kwam die weer terug en dan zag je eerst zijn rug en het water dat ophoog spoot dan een ander stukje rug en uiteindelijk z’n staart!! Heel gaaf! ’s Avonds hebben we een beetje gekaart met mensen in het hostel en ezelen gespeelt maar dan met lepels :S

De dag daarna weer fietsen gehuurd met 2 anderen uit hostel en naar Oholei beach gefiests wat ongeveer 2 uur duurde! Daar natuurlijk weer op het strand gerelaxed en ro en ik zijn ff gaan zwemmen tussen al het koraal door... uitkijken waar je je voeten neerzet! De anderen gingen al snel terug, maar Ro en ik nog ff blijven hangen en in een grot geweest die daar was! Daar werden ’s avonds optredens gehouden maar wij gingen maar ff zelf kijken! Toen we weer buiten kwamen liep er een man met een groot zwaard/mes die hoorde bij de groep die een soort van resort aan het bouwen waren... het begon er al heel mooi uit te zien helemaal gemaakt van hout en palmboom etc. Hij vroeg aan ons waar hoe we bij het strand gekomen waren en we zeiden met de fiets, zijn antwoord was ‘Oh that’s why look like princesses, I should get one too!’ haha dat was best hilarisch!! Hij was zelf heel groot en niemand in Tonga fietst omdat ... ze te lui zijn? We hebben ook niemand zien rennen of zo en heeeel af en toe zag je iemand op de fiets terwijl het heel plat is en juist geschikt om te fietsen... ipv dat rijden ze in auto’s rond zonder deuren/ramen/ en knipperlichten...

De 1-nalaatste dag weer op pad geweest op de fiets richting grote blowholes die op de kaart stonden aangegeven.. die plattegrond gebruikten we al heel de week maar was niet heel duidelijk! Uiteindelijk na 1.5 uur ofzo wel gevonden! Het water spoot best hoog en het was best spectaculair! Er was een jongetje dat een kokosnoot wilde verkopen aan ons, dus maar 1tje gekocht voor 2 Tonga dollar... Paar minuten later kwamen de mensen van ‘Tony’s Tour’ aan, een tour die de man van het hostel begeleidde... ze bleven echt 5 min en waren alweer weg! Blij dat we fietsen gehuurd hadden! Het jongetje van de kokosnoten werd ook genegeerd... Hierna weer een poging gedaan om een ander strand te vinden... van bordjes hebben ze hier niet echt gehoord en veel zijpaadjes richting de zee waar je liever niet in gaat (bebost, niet geschikt voor de fiets)... Onderweg kwamen we door een dorpje en werden we weer een begroet door een hond, deze keer vriendelijk! Een beetje te vriendelijk want het was een heel leuk beest die het wel leuk vond om mee te rennen met de fiets en vervolgens hadden we een hele klas kinderen achter ons aan die hun hond terug wilden! Paar keer gestopt zodat ie terug ging naar het dorp maar hij vond het wel gezellig en is nog een half uur meegerend! Die kinderen bleven ook maar achter ons aan lopen dus we waren wel een beetje wanhopig om bij dat strand te komen! Uiteindelijk gevonden en daar de fietsen neergezeg.. paar kinderen waren ondertussen behoorlijk chagerijnig en 1tje zei ‘give me my dog back!’... tjsa.. wij maar uitgelegd dat ie vanzelf terug naar zijn huis zou komen, dat honden dat altijd doen. Dat begrepen ze wel (kinderen in tonga kunnen heel goed engels) en toen gingen ze terug... 10 min later kwam er een meisje aanlopen... eerst dacht ik dat ze van het resort was waar het strand bij was want het was een ‘private beach’ maar het bleek dat ze de eigenaar van de hond was. Ze was amerikaans en werkte als engelse lerares bij de school. De hond rende altijd met haar mee als ze ging fietsen en vandaar dat ie het met ons ook wel gezellig vond! Eindelijk ging de hond mee terug!

Ok, de laatste dag nog naar ‘Old Tonga’ gefietst, een oud gedeelte van Tonga waar een speciaal gedeelte was gemaakt met traditioneele huisjes. Dit was helaas dicht maar dat gedeelte was wel heel arm... duidelijk oud en niet onderhouden... Hierna de fietsen terug gebracht en kokosnoot gegeten/gedronken die we kregen van Tonganen die kokosnoten uit de bomen aan het halen waren! Op de markt souvenirtjes gekocht en wat te eten gekocht... Daarna in het hostel gewacht tot het busje richting vliegveld ging en toen was ons avontuur voorbij!! Op het vliegveld bleek nog dat Ro haar ticket van Auckland terug naar Dusseldorf bij had moeten hebben, ze moest hem nu zelf opzoeken en uitprinten achter de incheckbalie in een kantoortje en vervolgens 25 Tonga dollar betalen.. best vreemd! Ze waren behoorlijk in de war omdat ze eerst niet snapte dat het het meisje in het paspoort rowan was, ze terug vloog naar dusseldorf terwijl ze uit nederland komt en ik me er ook nog mee ging bemoeien en verkeerde datums gebruikte! Uiteindelijk maar gewoon betaald anders zaten we nog een week op Tonga! The end!

Zo dat was het Tonga verhaal! Behoorlijk lang! De laatste week voor Rowan in Auckland moest ik weer stage gelopen maar hebben we ’s middags en ’s avonds leuke dingen gedaan en uitgerust van onze reis! Vrijdag’s vrij genomen zodat ik haar naar het vliegveld kon brengen en uitzwaaien Nu nog precies 5 daagjes stage en dan klaar!! Volgende week woensdag vier ik me verjaardag in een bar als sander er ook is!! Ik heb weer een baantje gevonden! Deze keer in een leuke nieuwe bar bij het water! Me nieuwe huisgenootje werkt daar ook en heeft me het baantje bezorgd :) De uren zijn heel relaxt, van 7 tot 11 ’s avonds op donderdag, vrijdag en zaterdag! Hopelijk kan ik in september ook nog werken!

De foto's van Tonga staan op: http://picasaweb.google.com/Veroniekm/KingdomOfTonga#
Van onze reis door NZ op: http://picasaweb.google.com/Veroniekm/KingdomOfTonga#
En van Auckland op: http://picasaweb.google.com/Veroniekm/PaarDagenAucklandMetRo#

Dikke kus, Vero
Ps. Bedankt voor alle leuke reacties!!

• 11 Augustus 2010 - 06:58

Mam:

wat een verhaal zeg. ik heb weer ademloos zitten lezen.rowan is ondertussen weer thuis en al weer aan het werk. (baal,beetje last van vermoeidheid). ik zie dat je het op je verjaardag geschreven hebt. :) GEFELICITEERD!!!! dikke knuffel XXX

• 11 Augustus 2010 - 06:59

Mam:

ik kan nu niet via de link die hier boven staat naar je foto's kijken. heb dan een wachtwoord nodig?? vorige keer was dat niet??

• 11 Augustus 2010 - 07:08

Jelle:

Nog gefeliciteerd meid! Als cadeau stuur ik mn huisgenoot die kant op;)

• 11 Augustus 2010 - 07:22

Marit:

Schattie!!! Wat een heerlijk verhaal zeg! klinkt fantastisch! Vandaag lekker jarig zijn, gefeliciteerd :)
    Hugs vanuit NL

• 11 Augustus 2010 - 07:24

Mars, Patries & Kids:

Wat een verhaal !! Gelukkig is alles steeds goed afgelopen en hebben jullie saampjes genoten.

Beetje jammer van al die bekeuringen ;(

Enne: GEFELICITEERD!

Veel liefs, xx van ons

• 11 Augustus 2010 - 07:27

Jacqueline:

die rowan zal wel uit gevloerd zijn van al die ondernemingen maar wel weer super wat jullie hebben mee gemaakt, en wat leuk dat ze zo snel toch een leuke job kan vinden. maar nou kan het genieten pas beginnen nou sander er is, nou geniet lekker samen, dan ga ik van je foto´s genieten. gr jacq

• 11 Augustus 2010 - 08:05

Veroniek Maat:

Ik heb de goeie links er ff bij gezet!! Bedankt voor de felicitaties!

• 11 Augustus 2010 - 08:45

Jvanderwindt.:

Soest ,de 11e, bij jou alweer de 12e ! Van harte gefeliciteerd Veroniek met je verjaardag in het verre Nw Zeeland. Een feestelijke dag gewenst.
    Tonga, fantastisch , met Rowan !Een fijne tijd verder !,groetjes van Tante Jopie.

• 11 Augustus 2010 - 09:01

Mell:

Wat een leuke verhalen allemaal! Zoals ik je net op msn al had verteld, heb ik niet de tijd gevonden om alle verhalen te lezen, maar heb nu mijn schade even ingehaald! Wat een geweldige verhalen en wat leuk wat je allemaal mee hebt gemaakt! Ik geniet ervan om het te lezen!
    Ook leuk dat je een foto hebt van het vriendenboekje, is hij al bijna vol? ;)

Tot snel en geniet nog van je verjaardag! xx Mel

• 11 Augustus 2010 - 13:55

Piet En Nel:

hoi veroniek nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag.wat een superspannend verhaal heb je weer geschreven,je hebt zo heel wat meegemaakt met je zus,leuk hoor. we wensen je nu nog een fijne tijd samen met sander,veel plezier,doei en een kus van ons.

• 11 Augustus 2010 - 14:41

Jenn:

vero!!
    superleuk verhaal!!!
    volgens nederlandse tijd ben je nog steeds jarig, dus wil je ook nog via deze weg ff feliciteren! ik hoop dat je een leuke dag je hebt gehad en goed in de wattem bent gelegd! nog maar heel even en dan is sander er!! spannend!!

ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal!!
    liefs

• 11 Augustus 2010 - 18:50

Janine:

jemig, wat een avonturen zeg, hardstikke leuk.
    jullie hebben een hoop beleefd en gezien.
    nou, nog even werken en dan is sander er. veel plezier samen
    xxx

• 13 Augustus 2010 - 21:00

Haim, Saskia En Kids:

Hoi Veroniek,
    Wij zijn net terug van vakantie. Dus bij deze nog van harte gefeliciteerd en wij hopen dat je een fijne dag hebt gehad daar ver weg.

Groetjes van ons

• 14 Augustus 2010 - 10:22

Rachelle Klees:

Hi Veroniek,

Mijn naam is Rachelle.
    ik doe mee aan een grote wedstrijd van pepsi waar je een reis mee kunt winnen naar je droomland.
    Ik heb NZ gekozen.
    Met elk contact moment met iemand in NZ verdien je punten.
    Kan je mij helpen?
    www.shelly-rides.weebly.com
    Hier kun je een bericht achterlaten in de message box. of Kies een van de ander manieren om te berichten.

Nog een goede reis gewenst.
    Super Bedankt!!!

r.klees@gmail.com
    Adres:
    Boxbergerweg 140 F2
    7413 EL Deventer

ps: ik sta nu 2e, help mij naar de 1e plek!

• 14 Augustus 2010 - 13:00

Opa & Oma:

lieve veroniek
    Een mooi verslag over je reis. Wij kunnen nu ook internetten. Veel plezier nog en de groeten aan sander.

Dikke kus je Opa & Oma

• 15 Augustus 2010 - 18:11

Lidy:

Beroooo, ow internet is hopeloos hier. Ben aan het reizen. Ben nu in de Boliviaanse amazone, heel vet. Morgen gaan we een tour doen en gaan we roze rivierdolfijnen zien en alligators en Quint gaat piranjas vissen :) Whaaaah nog even en dan komt Sander, komt heel dichtbij nu voor jou! Heel veel plezier alvast, wordt supervet! En nog gefeliciteerd met je verjaardag, was het niet vergeten maar had gewoon geen internet. Oke mn minuten zijn bijna om, in NL stuur ik je een lange mail goed!

Kusje uit Rurrenabaque

• 18 Augustus 2010 - 13:15

Jolanda:

Wat een verhaal zeg, ben halverwege gestopt hoor. Wel leuk geschreven maar ben eigenlijk veeel meer benieuwd naar jullie kiekjes haha!
    Ziet er allemaal avontuurlijk uit op de fiets in een vreemd land. Super hoor!

• 04 September 2010 - 08:11

Mam:

alles oke met veroniek en sander!! ze hebben niks gemerkt van de aardbeving. ik dacht, ik zet het er maar even op. :)

• 13 September 2010 - 11:44

Lidy:

Uhm, Vero..

Het wordt tijd voor een nieuw verhaal :) ..

Ik wil je avonturen met Sander horen!

X
Veroniek